mj
Dokument o nazwie „Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego w Latach 2014-2020” został przygotowany już prawie rok temu. Głównym celem rozwojowym, opisanym w dokumencie jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej tego, znajdującego się na szarym końcu większości rankingów, regionu. To ambitne zadanie wymaga przede wszystkim poprawy dostępności komunikacyjnej – obecnie główne trasy województwa lubelskiego obciążone są ruchem tranzytowym, który nie ma dużego wpływu na rozwój. Jak zaznacza jednak rzeczniczka prasowa lubelskiego Urzędu Marszałkowskiego, Lublin przygotował strategię, która pozwoli na rozwój infrastruktury transpotowej, chociaż jej realizacja wymaga również inwestycji realizowanych na poziomie krajowym. – Zgodnie z planami rządowymi najważniejszymi inwestycjami na drogach krajowych będzie modernizacja do klasy dróg ekspresowych kolejnego odcinka drogi krajowej nr 17 (Kurów-Zakręt) oraz drogi krajowej nr 19 od Lublina do Rzeszowa. Ważnym elementem będzie również zachodnia obwodnica Lublina – wyjaśnia Beata Górka.
Rozbudowa sieci dróg krajowych jest jednak jedynie w umiarkowanym stopniu zależna od decyzji podejmowanych na poziomie wojewódzkim. Dlatego Lublin przygotowuje się obecnie do realizacji dwóch pierwszych projektów na szczeblu samorządowym, które wyznaczają właściwy początek wcielania w życie planów rozwojowych, ujętych w dokumencie. Pierwsze przedsięwzięcie zakłada modernizację najważniejszych odcinków dróg wojewódzkich w dowiązaniu do sieci dróg krajowych, które mają usprawnić komunikację lubelskiego obszaru metropolitalnego z pozostałymi częściami województwa. Drugie dotyczy modernizacji wybranych dróg powiatowych, „rozprowadzających” ruch z sieci dróg krajowych oraz wojewódzkich. – W ten sposób, dzięki konsekwentnej kontynuacji działań realizowanych od 2004r. będzie możliwe uzyskanie optymalnej sieci transportowej, umożliwiającej sprawne poruszanie się po województwie – wyjaśnia Beata Górka, dodając, że projekty realizowane przez poszczególne gminy również będą wdrażały politykę rozwojową opracowaną w wojewódzkich dokumentach strategicznych. – Trzeba jednak pamiętać, że przypadku dróg lokalnych priorytetowe wydają się te odcinki, które są najbardziej oczekiwane przez społeczność lokalną – podkreśla rzeczniczka.
Jedną z najwazniejszych inwestycji w województwie lubelskim jest rozbudowa drogi krajowej numer siedemnaście, jednak również na poziomie dróg wojewódzkich Lublin wskazuje priorytetowe działania. Trzy inwestycje mają szczególne znaczenie: dokończenie modernizacji drogi wojewódzkiej nr 835 (Lublin-Biłgoraj), dokończenie drogi wojewódzkiej nr 747 (Lublin – Iłża, z budowanym obecnie mostem na Wiśle) oraz modernizacja drogi wojewódzkiej nr 830 na odcinku Lublin-Nałęczów wraz z obwodnicą Nałęczowa.
Lubelski Urząd Marszałkowski wydaje się być zdeterminowany do realizacji strategii w wyznaczonym terminie, jednak nie da się ukryć, że przynajmniej w niektórych przypadkach interesy województwa i poszczególnych powiatów mogą się rozchodzić, nie wspominając o odmiennych wizjach rozwoju polskiej sieci krajowej, przygotowywanych na szczeblu krajowym. – Strategia rozwoju województwa nie odnosi się jedynie do zadań samorządu województwa, zatem zawsze istnieje ryzyko związane z zaangażowaniem partnerów. Jednak dyskusje prowadzone w ramach prac nad dokumentem z różnymi środowiskami wskazują, że działania wskazane w Strategii znajdą swoich realizatorów – wyjaśnia Beata Górka, podkreślając, że Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 ma przewidziany mechanizm aktualizacji celów.